"Szkolenie to worek pomysłów!"


Jeżeli nauczanie ma być efektywne i wspierające rozwój, uczeń powinien otrzymywać oceny, które pomogą mu się uczyć. Takie przekonanie wyrazili nauczyciele Szkoły Podstawowej w Strącznie niedaleko Wałcza, którzy spędzili część weekendu - 3 i 4 marca - na doskonaleniu metod oceniania. Dwudniowe szkolenie „Ocena pomagająca się uczyć” skoncentrowane było m.in. na pogłebieniu umiejętności redagowania informacji zwrotnej do prac uczniów, a także odpowiedziało na szereg wątpliwości i trudności związanych z tym zagadnieniem. Dyskutowano również na temat dokumentowania oceny rozwojowej w taki sposób, aby umożliwiało ono komunikację pomiędzy nauczycielem a rodzicem i pozwalało rodzicowi monitorować proces uczenia się jego dziecka. Interesujący dla nauczycieli okazał się temat współpracy z rodzicami w kontekście oceniania kształtującego i oceny rozwojowej. Uczestnicy wspólnie przyznali, że "pozyskanie" ważnego podmiotu, jakim są rodzice, może pozytywnie wpłynąć na jakość nauczania i uczenia się dzieci.

 

Jeden z uczestników warsztatu skonstatował:

  • Szkolenie na temat, rzeczowe, porządkuje wiedzę o ocenianiu kształtującym. Otrzymałem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.

 

Uczestnicy tak odpowiadali na pytanie "Czy udział w szkoleniu przyda się w Twojej pracy":

  • Dowiedziałam się bardzo wiele, zmodyfikuję swoją pracę.
  • Na pewno wprowadzę zdobyte wiadomości w swojej pracy.
  • Ocenianie kształtujące to nasz obowiązek.
  • Szkolenie to worek pomysłów! Porządkuje wiedzę i motywuje do zmiany niektórych praktyk.
  • Szkolenie uporządkowało moją wiedzę na temat OK. Wiem, jak poprawnie formułować cele i pisać IZ. Poznałam ciekawe metody pracy z OK.
  • Zmienię formę IZ dawanej moim uczniom. Będę przykładać większą uwagę do nacobezu.
  • Łatwiej będzie mi formułować cele w języku ucznia oraz nacobezu. Z pewnością wykorzystam na swoich zajęciach pomysł ze sklerotkami.
  • Na pewno wykorzystam do udzielenia informacji zwrotnej uczniom/rodzicom.
  • Szkolenie pozwoli w sposób przemyślany tworzyć cele lekcji i kryteria sukcesu. Szkolenie rozwija umiejętności.
  • Pracuję z dzieckiem z orzeczeniem o upośledzeniu i zdobyte informacje na pewno się przydadzą; zmobilizowanie nauczycieli, uporządkowanie wiedzy.

 

Sabina Rybakowska

 

 

Relacja: Sabina Rybakowska – trenerka SUS prowadząca warsztaty

Zredagowała: Katarzyna Pucek – Koordynatorka Warsztatów SUS dla rad pedagogicznych

Warsztat: „Ocena pomagająca się uczyć w szkole podstawowej (kl. IV - VI) - część I i II”

Termin: 3 i 4 marca 2017 roku

Przeczytaj opis szkolenia