"Pytania, które kształcą"


Dobre pytanie może zwiększyć motywację ucznia i zachęcić do większego zaangażowania w pracę na zajęciach. Jak zadawać właściwe pytania? O tym dowiecie się ze szkolenia Akademii Szkoły uczącej się.

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego dzieci w domu zadają więcej pytań niż w szkole? Co powoduje taką zmianę? Od tych pytań trener CEO rozpoczyna szkolenie dla rad pedagogicznych poświęcone „pytaniom, które kształcą”. Zwykle okazuje się, że nauczyciele raczej mówią do dzieci, niż rozmawiają z nimi.



- Trzeba iść obok ucznia, a nie przed nim. Rozmawiać, razem się uczyć, zachęcać do pytań – mówi korzystający z naszych szkoleń dyrektor szkoły podstawowej w Drawnie.


Zadawanie pytań jest najpopularniejszą formą interakcji między nauczycielem a uczniem. To najszybszy i najbardziej dostępny sposób oceny procesu uczenia się. Ale sposób, w jaki zadajemy pytania, może wpływać na efekty uczenia się.

Uczestniczący w naszym szkoleniu nauczyciele uczą się jak odróżnić dobre pytanie od bezwartościowego, dowiadują się jak wyglądają pytania niższego i wyższego poziomu, poznają taksonomię Blooma i doskonalą umiejętność wykorzystania różnych strategii układania pytań. Oto przykład jednego z zadań: zapisz na kartce ile tylko potrafisz pytań na temat STOŁU - cechy fizyczne, wykonanie, funkcje, wiek, wartość, pochodzenie, zaprojektowanie.

Dzięki szkoleniu Akademii Szkoły uczącej się nauczyciele poznają wartość pytań w procesie nauczania i uczenia się. Uczą się jak pracować z uczniami, aby nie tracili dziecięcej dociekliwości, ale ją rozwijali i włączali w umiejętność formułowania pytań swoją wyobraźnię.


 

 - Muszę planować lekcję z perspektywy pytań – stwierdziła nauczycielka z zespołu szkolno-przedszkolnego we Włodowicach (woj. dolnośląskie) po zakończeniu szkolenia „Pytania, które kształcą”.

Magda Pater