Bezpieczne miejsce rozwoju

  • Klub

  • Laboratorium

Wśród wielu wydarzeń w programie, raz w roku organizujemy najbardziej praktyczny zjazd. To Konferencja Sprawdzonych Praktyk Laboratorium i Klubu Szkół uczących się. 

Spotykają się na niej liderki i liderzy ze szkół z tytułem Szkoły uczącej się”, które współpracują z nami od lat, a praktyki, które stosują  są inspiracją dla innych.

„Pierwszy raz wypróbowaliśmy formułę wymiany doświadczeń, w której o zmianie w szkole opowiedzieli nie tylko nauczycielki, nauczyciele, dyrekcja, ale także zaproszeni rodzice oraz uczniowie.” – opowiada koordynatorka działania – Ania Dojer.

Trzydniowy zjazd rozpoczął się wykładem „Komunikacja bez przemocy w szkole”. Drugi dzień wypełniony był po brzegi empatycznymi warsztatami, a na koniec obejrzeliśmy prezentacje Sprawdzonych Praktyk ze szkół klubowych i laboratoryjnych.

Nie zabrakło też okazji do rozmów wśród osób, które świetnie się znają i integracji z nowopoznanymi.

Trudno było powstrzymać się od gorących tematów zawodowych ale znaleźliśmy przestrzeń do przyjacielskich pogawędek, wspomnień, powrotu do wydarzeń, które były znaczące dla szkół, społeczności liderek i liderów Klubu i Laboratorium. Wybiegaliśmy też w przyszłość i dzieliliśmy się planami wakacyjno-wypoczynkowymi.” – wspomina Małgosia Ostrowska, ekspertka w programie.

Komunikacja bez przemocy w szkole

Paulina Orbitowska-Fernandez  rozpoczęła swój wykład od cytatu Marshalla Rosenberga: „Kolejne słowa, które wypowiesz mogą zmienić Twoje życie na zawsze”.

Słowa te pokazują, jak wielkie znaczenie ma sposób komunikacji dla “innych” i dla ciebie. Empatia dla siebie stała się ważnym kawałkiem wykładu i warsztatu, który był jego kontynuacja.

W wypowiedziach uczestniczek wybrzmiało, że komunikacja empatyczna oparta na NVC jest potrzebna nie tylko po to, aby sprzyjała rozmowom z innymi, ale także, aby lepiej rozumieć siebie, zobaczyć w sobie człowieka, który ma takie same potrzeby jak inni.

Potwierdziło to ćwiczenie warsztatowe, które polegało na przepracowaniu przyjmowania i reakcji na trudny komunikat. 

Wyszliśmy z wykładu i warsztatu z kilkoma empatycznimi myślami.

Warsztaty pełne empatii

Przyjrzeliśmy się skutecznym formom mówienia i słuchania, szczególnie trudnych komunikatów, dbaniu o swoje granice z jednoczesną dbałością o relacje oparte na zaufaniu i współpracy oraz granice innych. Pracowaliśmy nad stresem w pracy liderki i lidera oraz zadbaniem o swój dobrostan emocjonalny.

Poznaliśmy metodę Treningu wnioskowania moralnego, którą można wykorzystać w pracy z klasą lub grupą. Metoda ta opiera się na dyskusji i rozważaniu przez uczennice i uczniów dylematów moralnych, czyli sytuacji w których nie ma jednego dobrego, zadowalającego wszystkich rozwiązania,
a każdy wybór połączony jest ze stratą jakiejś wartości. Metoda dylematów zaczerpnięta jest od Lawrence’a Kohlberga.

 

Szukaliśmy odpowiedzi na pytania: Jak zainteresować uczniów historią? W jaki sposób zamienić źródła historyczne na łamigłówki i gry edukacyjne? Poznaliśmy praktyczne rozwiązania stosowane w działaniach edukacyjnych Muzeum Historii Polski i tworzyliśmy własne gry miejskie.

Wzbudzaliśmy refleksji na temat inicjowania samodzielności myślenia w pracy
z uczniem. Zdefiniowaliśmy samodzielność myślenia i układaliśmy własny konspekt.

Poznaliśmy praktyczne i sprawdzone pomysły na wprowadzenie uczniów i uczennic najmłodszych klas w świat samodzielnego uczenia się poprzez własną refleksję.

Celem warsztatu była refleksja na temat użyteczności technik rozwijających umiejętność argumentowania podczas lekcji. Omówiliśmy wybrane techniki uczące dyskutowania i przeanalizowaliśmy, które są najbardziej użyteczne na naszym przedmiocie. Zredagowaliśmy zadanie edukacyjne, wykorzystując wybraną technikę.

Uczniowie, rodzic, nauczycielka i dyrektor SP82 w Warszawie opowiedzieli o przeprowadzonej inicjatywie zmiany systemu oceny zachowania, w którą zaangażowana była cała społeczność szkolna.
O swoich doświadczeniach ze zmiany oceny zachowania opowiedziały też nauczycielki SP Paderewski z Lublina.
Podczas warsztatu w formule world cafe rozmawialiśmy o tym, jak wypracować sposób oceniania zachowania, który będzie sprzyjał i sprawdzi się w Waszej szkole. 

Stres, zwłaszcza przewlekły, obniża koncentrację, utrudnia zapamiętywanie i  uczenie się. Młodzi ludzie potrzebują wsparcia, by samodzielnie rozwiązywać swoje problemy emocjonalne. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, jak pracować z uczniami, by nieprzyjemne emocje, które odczuwają, nie utrudniały im nauki oraz integrowania się z klasą.

Doświadczyliśmy wybranych technik obniżania stresu i dostaliśmy wskazówki w jaki sposób je wykorzystać w szkole.

Robicie bardzo dobrą robotę! Dziękuję Wam za wysiłek, który wkładacie w zmianę w edukacji na lepsze. Tworzycie bardzo bezpieczne miejsce rozwoju.

Bardzo dziękuję za świetną organizację. Cudowne miejsce i atmosfera sprzyjały otwartości na wymianę doświadczeń. Idealnie by było, gdyby taka konferencja była jeszcze jedna w roku.
Uczestniczki konferencji
Klubu i Laboratorium Szkół uczących się

Inne aktualności

Aktualności

24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.