Kampania „Odporna szkoła” odpowiada na bieżące problemy polskiej edukacji. Pierwotnym jej celem było wsparcie szkół w edukacji zdalnej. Dziś te działania wzmacniają odporność szkoły również na kolejne kryzysy – skutki pandemii, które są odczuwalne do dziś czy konsekwencje wojny w Ukrainie.
Nazwa „Odporna szkoła”, oznacza szkołę, która dobrze służy uczniom w trudnych czasach. To szkoła, w której dyrektorzy i nauczyciele:
- potrafią zwinnie odpowiadać na potrzeby, które zmieniają się z tygodnia na tydzień,
- stosują metody nauczania i oceniania, które wspierają rozwój młodych ludzi w trudnych momentach,
- w sytuacji kryzysowej potrafią mobilizować szkolne zasoby, by szybko adaptować się do zmian w swoim otoczeniu.
Kontekst tych zmian może być różny. W tym roku kluczowe było odbudowywanie strat po okresie edukacji zdalnej oraz wyzwanie przyjęcia do szkół uczniów z Ukrainy.
Jak działamy
Już trzeci rok szkolny realizujemy otwarte webinaria dla dyrektorów i nauczycieli oraz zamknięte seminaria dla kadry zarządzającej szkołą.
Towarzyszymy dyrektorom i wicedyrektorom – to od nich zależy, jakie rozwiązania w szkołach zostaną wdrożone, wzmocnione i utrwalone.
Szacujemy, że dzięki „Odpornej szkole” poprawiliśmy doświadczenie szkolne ponad 1 mln uczniów w Polsce. Działania od początku wspiera Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.
Jakimi tematami się zajmujemy
Tematy webinariów definiujemy z miesiąca na miesiąc. Wsłuchujemy się w potrzeby zgłaszane przez odbiorców i obserwujemy wyzwania, z którymi mierzy się szkoła.
W roku szkolnym 2022/23 dużo uwagi poświęciliśmy przyjmowaniu uczniów ukraińskich do polskich szkół. Rozmawialiśmy i rozmawiamy m.in. o tematach takich jak:
Uczenie się
Praca w zróżnicowanej klasie
Rodzice w szkole
Relacje w radzie
Zarządzanie klasą
Ocenianie
Obejrzyj nagrania webinariów Odpornej szkoły
38 webinariów
Od roku 2021 zorganizowaliśmy 20 webinariów dla nauczycieli i 18 dla dyrektorów.
niemal 70 000 uczestników
Od 2021 roku w naszych webinariach udział wzięło łącznie 69 222 nauczycieli i dyrektorów .
Odporność w czasie wojny
- Czwartek, 24 lutego 2022 r. zmienił wszystko. Z dnia na dzień zmieniły się nasze priorytety i wyzwania, z którymi się mierzyliśmy. Podobnie było w szkołach. Odbudowa strat po edukacji zdalnej zeszła na dalszy plan. Konieczne stało się zadbanie o emocje uczniów, którzy bali się wojny.
- Już pierwszego dnia wojny zorganizowaliśmy webinarium o tym, jak rozmawiać z uczniami o wojnie - wzięło w nim udział na żywo ponad 3 200 uczestników. Opublikowaliśmy też serię materiałów z podpowiedziami dla nauczycieli, które zostały pobrane kilkadziesiąt tysięcy razy.
- Tydzień później do szkół zaczęły trafiać pierwsze dzieci z Ukrainy. W sumie do szkół rodzice zapisali ponad 160 000 uczniów-uchodźców. Wyzwaniem dla szkół, było przygotowanie się na przyjęcie młodych Ukraińców i Ukrainek, wypracowanie metod komunikacji, wsparcia psychologicznego i stopniowego włączania dzieci w proces uczenia się.
Odporność w niepewnej przyszłości
Kryzys uchodźczy związany z wojną w Ukrainie pokazał, że działania kampanii „Odporna szkoła” są potrzebne jak nigdy wcześniej. Niepewna przyszłość sprawia, że budowanie odporności szkół – nauczycieli, dyrektorów i uczniów – staje się jednym z kluczowych wyzwań dla systemu edukacji. Wiemy już, że w kolejnych latach szkolnych „Odporna szkoła” będzie kontynuowana.