Bywa trudno, ale to naprawdę działa

  • Całościowy rozwój szkoły

Szkoły uczestniczące w programie, skończyły dwuletni Całościowy rozwój szkoły na etapie zaawansowanym. Byliśmy z wizytą na kilku konferencjach podsumowujących. O trudnej, ale wartej przebycia drodze do zmiany, o szkole, która jest okej, o wyjątkowej współpracy z nauczycielami i relacjach z rodzicami, opowiedzieli nam uczestnicy społeczności szkolnej.

Rozwiń skrzydła w Kępie Celejowskiej

"Wszyscy pracowaliśmy nad tym wydarzeniem. Każda osoba była zaangażowana: od dekoracji, przygotowania treści merytorycznych, poprzez nagłośnienie, fotografowanie czy pieczenie ciast. Nawet rodzice dzień wcześniej zorganizowali kotary, gdyby w sali raziło słońce".
Izabela Śmidoda
nauczycielka matematyki,
liderka w szkole w Kępie Celejowskiej

W gminie Wilga spotkaliśmy się na konferencji upowszechniającej pt:  „Lekcja w Kępie CELEjowskiej. Jak I strategia OK wpisała się w nazwę naszej szkoły? 

W szkole stosowana jest pozytywna dyscyplina, elementy oceniania kształtującego oraz aktywne metody i techniki uczenia się i nauczania. W trakcie zajęć uczniowie tworzą notatki wizualne i wzmacniają myślenie wizualne. Dzieci zawsze wiedzą o czym jest dana lekcja: znają jej cel, kryteria sukcesu oraz zawsze ją podsumowują. 

Podczas profesjonalnie przygotowanej konferencji upowszechniającej widać było zgrany, lubiący się zespół, który dzieli się zadaniami i swoim doświadczeniem. Podział zadań przy organizacji konferencji, ale też codzienna współpraca to zasługa zgranej rady pedagogicznej pod przywództwem dyrektorki Małgorzaty Dąbrowskiej. Wymiana doświadczeń, otwartość, wspólne warsztaty i uczenie się to codzienność w Kępie Celejowskiej. Szkoła współpracuje blisko także z innymi okolicznymi szkołami w gminie i powiecie, a dobre relacje czuć było podczas nieformalnych rozmów przy kawie.
To była ogromna przyjemność móc zobaczyć i doświadczyć takiej współpracy na żywo. 

Nie było łatwo, ale było warto - w szkole w Mariańskim Porzeczu

Walczyłam z tym długo. Zaczęłam wprowadzać ocenianie kształtujące w jednej klasie i robiłam to w swoim tempie, żeby się nie stresować, tylko z tego czerpać. Ważna była dla mnie współpraca z panią dyrektor. To, że mogłam o wszystko zapytać i zmieniać w swojej pracy. Momentem przełomowym, było uświadomienie sobie roli popełniania błędów w procesie uczenia się, a wzrost motywacji do nauki moich uczniów, był dla mnie potwierdzeniem, że to wszystko zaczyna działać.
Największym wyzwaniem było precyzyjne określanie celów i kryteriów. Zwykle było ich za dużo i nie do końca były zrozumiałe dla uczniów. Pracowałam nad tym i doszłam do oczywistego wniosku, że mniej znaczy lepiej. Systematyczne zadawanie pytania: co i jak? pozwoliło mi dokonywać selekcji treści. Dodatkowo, stwierdzam, że regularne stosowanie refleksji po każdej zakończonej lekcji, daje pełniejszy obraz osiągnięć ucznia.
Bożena Dybcio
nauczycielka języka angielskiego,
w szkole w Mariańskim Porzeczu

Dwa tygodnie później i trzy kilometry dalej spotykamy się w Szkole Podstawowej w Mariańskim Porzeczu na wydarzeniu, pt: „Rozwijamy się w drodze do celu. Jak pracować z celem i kryteriami, aby znaleźć radość i sukces.”

Podczas konferencji mieliśmy możliwość obserwować lekcje prowadzone z elementami idei oceniania kształtującego i wysłuchać panelu, w którym uczniowie i nauczyciele podzielili się swoimi refleksjami dotyczącymi uczenia się. Ich doświadczenia i refleksje, pomimo trudności, są bardzo budujące.

Jak wspominasz pracę ze szkołą podczas tych czterech lat w Całościowym rozwoju szkoły

Edyta Wąsik, asystentka szkoły: Nauczyciele na początku potrzebowali oswoić się z informacją o wprowadzaniu ocenia kształtującego. Długo pracowali nad zmianą nawyków. Musieli dać uczniom i przede wszystkim sobie czas. Lokomotywą napędzającą do zmiany była dyrektorka – Agnieszka Czaplińska. Pełniła bardzo ważną rolę, nie poddawała się, wykazywała się elastycznością i motywowała swój zespół.

Agnieszko, gratuluję tej determinacji, czy chciałabyś coś dodać?

Agnieszka Czaplińska, dyrektorka szkoły: Sama lokomotywa nic nie zdziała, potrzebuje wagonów. Bez mojej kadry, nic by się nie zadziało.  Nauczyciele z wieloletnim stażem pracy mają swoje nawyki, które trudno zmienić, ale nie poddaliśmy się i teraz widzimy, że było warto. Dziękuję im, że mimo wątpliwości, zaufali procesowi i przebyli tę drogę. Bywało trudno, były chwile zwątpienia i rezygnacji. Wtedy przyjeżdżała Edyta i mówiła do nas: „spokojnie, powoli, nic na siłę, dacie radę.” Teraz jesteśmy bardziej otwarci na zmiany, które dokonały się w nas samych, jak również w sposobie prowadzenia lekcji i procesie uczenia się.

Nauczycielowi OK pomaga zrozumieć ucznia, stanąć niejako po jego stronie. Sprzyja tak potrzebnej dzisiaj komunikacji i empatii. W większości motywuje uczniów do nauki i uwagi na lekcji, gdyż obecnie uczeń często zadaje sobie i nauczycielowi pytanie: po co mam się czegoś nauczyć, do czego to jest potrzebne, jak to wykorzystam, jaki jest tego cel? Uważam, że w przypadku nauczycieli, cele i kryteria pomagają sprawnie realizować podstawę programową bez zbędnego rozdrabniania się i chaosu. Uczniom na bieżąco ukazują efekty nauczania.
Ocenianie kształtujące zakłada, żeby uczeń sam się uczył. Ja jako nauczycielka, mam monitorować ten proces. Jest to twórcze i angażujące. Mnie to dyscyplinowało do pracy i uczyło gospodarować czasem. Przypomniało mi, że moim zadaniem nie jest realizowanie podręcznika, tylko podstawy programowej. Okej dał mi w tym poczucie komfortu i bezpieczeństwa.
Joanna Kondej
nauczycielka języka polskiego,
w szkole w Mariańskim Porzeczu

Wskazówki do innych nauczycieli, od kadry SP w Mariańskim Porzeczu:

Koncertowo w Zespole Szkół Salezjańskich Don Bosco we Wrocławiu

Na konferencji upowszechniającej we Wrocławiu, mieliśmy przyjemność wysłuchać koncertu w wykonaniu uczennic i uczniów szkoły.

Wraz z innymi uczestnikami wzięliśmy udział w obserwacji koleżeńskiej na lekcji przyrody i języka polskiego. Wspólnie udzielaliśmy informacji zwrotnej nauczycielkom prowadzącym lekcję. Uczniowie i uczennice pełnili rolę gospodarzy, oprowadzając gości po szkole, pokazując nowoczesne sale i obiekty sportowe. 

W etapie zaawansowanym Całościowego rozwoju szkoły, szkoła koncentrowała swoje działania na pogłębianiu rozumienia oceniania kształtującego oraz stosowaniu pięciu strategii  i wprowadzaniu podstawowych praktyk do profesjonalnej pracy nauczycieli i nauczycielek.

Dyrektor wprowadzał do szkoły zmianę mającą na celu poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania.

Nauczyciele przy wsparciu liderek Marzeny Cieśli i Magdaleny Smolarczyk współpracowali w małych grupach i wspólnie gromadzili doświadczenia i doskonalili warsztat pracy.

Za te intensywne dwa lata pracy i uczenia się otrzymali dyplom i tytuł „Szkoły uczącej się”, wręczony uroczyście przez asystenta Michała Szczepanika.

Mercedesem do Szkoły Podstawowej nr 50 im. Emilii Plater w Gdańsku

Na konferencji upowszechniającej ocenianie kształtujące w szkole podstawowej w Gdańsku wyraźnie wybrzmiał głos rodziców. To oni wspierali szkołę w zmianach, mających służyć uczeniu się i większej motywacji ich dzieci.

Podczas debaty oxfordzkiej, której teza brzmiała: „Oceny sumujące motywują nas do nauki” – uczniowie wraz z rodzicami prezentowali argumenty przeczące powyższej tezie. Pan Artur, przewodniczący Rady Rodziców w szkole, porównał ocenianie kształtujące do mercedesa klasy S, podczas gdy ocenianie sumujące do małego Fiata.

Dyrektorka Dorota Chojna przypomniała wszystkim obecnym jak okej wpisuje się w przepisy prawa oświatowego i rekomendacje Ministerstwa Edukacji i Nauki

Poza obserwacją lekcji, prezentacją drogi z ocenianiem kształtującym i uroczystym wręczeniem tytułu Szkoły uczącej się, przez asystentkę Małgorzatę Borowską-Leszczyszyn, mieliśmy okazję oglądać fantastyczny występ najmłodszych uczniów i uczennic.

 

Inne aktualności

Aktualności

24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.