Szkoły uczestniczące w programie, skończyły dwuletni Całościowy rozwój szkoły na etapie zaawansowanym. Byliśmy z wizytą na kilku konferencjach podsumowujących. O trudnej, ale wartej przebycia drodze do zmiany, o szkole, która jest okej, o wyjątkowej współpracy z nauczycielami i relacjach z rodzicami, opowiedzieli nam uczestnicy społeczności szkolnej.
Rozwiń skrzydła w Kępie Celejowskiej
liderka w szkole w Kępie Celejowskiej
W gminie Wilga spotkaliśmy się na konferencji upowszechniającej pt: „Lekcja w Kępie CELEjowskiej. Jak I strategia OK wpisała się w nazwę naszej szkoły?
W szkole stosowana jest pozytywna dyscyplina, elementy oceniania kształtującego oraz aktywne metody i techniki uczenia się i nauczania. W trakcie zajęć uczniowie tworzą notatki wizualne i wzmacniają myślenie wizualne. Dzieci zawsze wiedzą o czym jest dana lekcja: znają jej cel, kryteria sukcesu oraz zawsze ją podsumowują.
Podczas profesjonalnie przygotowanej konferencji upowszechniającej widać było zgrany, lubiący się zespół, który dzieli się zadaniami i swoim doświadczeniem. Podział zadań przy organizacji konferencji, ale też codzienna współpraca to zasługa zgranej rady pedagogicznej pod przywództwem dyrektorki Małgorzaty Dąbrowskiej. Wymiana doświadczeń, otwartość, wspólne warsztaty i uczenie się to codzienność w Kępie Celejowskiej. Szkoła współpracuje blisko także z innymi okolicznymi szkołami w gminie i powiecie, a dobre relacje czuć było podczas nieformalnych rozmów przy kawie.
To była ogromna przyjemność móc zobaczyć i doświadczyć takiej współpracy na żywo.
Nie było łatwo, ale było warto - w szkole w Mariańskim Porzeczu
w szkole w Mariańskim Porzeczu
Dwa tygodnie później i trzy kilometry dalej spotykamy się w Szkole Podstawowej w Mariańskim Porzeczu na wydarzeniu, pt: „Rozwijamy się w drodze do celu. Jak pracować z celem i kryteriami, aby znaleźć radość i sukces.”
Podczas konferencji mieliśmy możliwość obserwować lekcje prowadzone z elementami idei oceniania kształtującego i wysłuchać panelu, w którym uczniowie i nauczyciele podzielili się swoimi refleksjami dotyczącymi uczenia się. Ich doświadczenia i refleksje, pomimo trudności, są bardzo budujące.
Jak wspominasz pracę ze szkołą podczas tych czterech lat w Całościowym rozwoju szkoły?
Edyta Wąsik, asystentka szkoły: Nauczyciele na początku potrzebowali oswoić się z informacją o wprowadzaniu ocenia kształtującego. Długo pracowali nad zmianą nawyków. Musieli dać uczniom i przede wszystkim sobie czas. Lokomotywą napędzającą do zmiany była dyrektorka – Agnieszka Czaplińska. Pełniła bardzo ważną rolę, nie poddawała się, wykazywała się elastycznością i motywowała swój zespół.
Agnieszko, gratuluję tej determinacji, czy chciałabyś coś dodać?
Agnieszka Czaplińska, dyrektorka szkoły: Sama lokomotywa nic nie zdziała, potrzebuje wagonów. Bez mojej kadry, nic by się nie zadziało. Nauczyciele z wieloletnim stażem pracy mają swoje nawyki, które trudno zmienić, ale nie poddaliśmy się i teraz widzimy, że było warto. Dziękuję im, że mimo wątpliwości, zaufali procesowi i przebyli tę drogę. Bywało trudno, były chwile zwątpienia i rezygnacji. Wtedy przyjeżdżała Edyta i mówiła do nas: „spokojnie, powoli, nic na siłę, dacie radę.” Teraz jesteśmy bardziej otwarci na zmiany, które dokonały się w nas samych, jak również w sposobie prowadzenia lekcji i procesie uczenia się.
w szkole w Mariańskim Porzeczu
Wskazówki do innych nauczycieli, od kadry SP w Mariańskim Porzeczu:
- Nie bójcie się nowości.
- Planując lekcje, dbajcie o czas.
- Formułujcie tylko jeden cel i maksymalnie trzy kryteria sukcesu na jednej lekcji.
- Starajcie się prowadzić ciekawy, dynamiczny, angażujący proces na swojej lekcji.
- Udzielajcie regularnie informacji zwrotnej, ona bardzo pomaga w uczeniu się.
- Zamykajcie lekcje - podsumowaniem, pytaniem, prośbą o dokończenie zdania.
- Ufajcie uczniom i dawajcie przestrzeń do wyrażanie siebie.
- Współpracujcie z innymi nauczycielami i dyrekcją - nie bójcie się pytać i wymieniać wątpliwościami.
Koncertowo w Zespole Szkół Salezjańskich Don Bosco we Wrocławiu
Na konferencji upowszechniającej we Wrocławiu, mieliśmy przyjemność wysłuchać koncertu w wykonaniu uczennic i uczniów szkoły.
Wraz z innymi uczestnikami wzięliśmy udział w obserwacji koleżeńskiej na lekcji przyrody i języka polskiego. Wspólnie udzielaliśmy informacji zwrotnej nauczycielkom prowadzącym lekcję. Uczniowie i uczennice pełnili rolę gospodarzy, oprowadzając gości po szkole, pokazując nowoczesne sale i obiekty sportowe.
W etapie zaawansowanym Całościowego rozwoju szkoły, szkoła koncentrowała swoje działania na pogłębianiu rozumienia oceniania kształtującego oraz stosowaniu pięciu strategii i wprowadzaniu podstawowych praktyk do profesjonalnej pracy nauczycieli i nauczycielek.
Dyrektor wprowadzał do szkoły zmianę mającą na celu poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania.
Nauczyciele przy wsparciu liderek Marzeny Cieśli i Magdaleny Smolarczyk współpracowali w małych grupach i wspólnie gromadzili doświadczenia i doskonalili warsztat pracy.
Za te intensywne dwa lata pracy i uczenia się otrzymali dyplom i tytuł „Szkoły uczącej się”, wręczony uroczyście przez asystenta Michała Szczepanika.
Mercedesem do Szkoły Podstawowej nr 50 im. Emilii Plater w Gdańsku
Na konferencji upowszechniającej ocenianie kształtujące w szkole podstawowej w Gdańsku wyraźnie wybrzmiał głos rodziców. To oni wspierali szkołę w zmianach, mających służyć uczeniu się i większej motywacji ich dzieci.
Podczas debaty oxfordzkiej, której teza brzmiała: „Oceny sumujące motywują nas do nauki” – uczniowie wraz z rodzicami prezentowali argumenty przeczące powyższej tezie. Pan Artur, przewodniczący Rady Rodziców w szkole, porównał ocenianie kształtujące do mercedesa klasy S, podczas gdy ocenianie sumujące do małego Fiata.
Dyrektorka Dorota Chojna przypomniała wszystkim obecnym jak okej wpisuje się w przepisy prawa oświatowego i rekomendacje Ministerstwa Edukacji i Nauki
Poza obserwacją lekcji, prezentacją drogi z ocenianiem kształtującym i uroczystym wręczeniem tytułu Szkoły uczącej się, przez asystentkę Małgorzatę Borowską-Leszczyszyn, mieliśmy okazję oglądać fantastyczny występ najmłodszych uczniów i uczennic.