OKO i APU – najefektywniejsze sposoby doskonalenia nauczania


"Warto było przyjechać. Zobaczyć OK w praktyce. Ściągnąć pomysły. Dobra praktyka."

"Konferencja bardzo dobrze zorganizowana. OK-obserwacja – wiele z niej wyniosłem. Świetnie jest móc porozmawiać z innymi nauczycielami o doświadczeniach z OKO."

"Wiem, że już chcę praktykować OK-obserwację."

"Warsztaty podobały mi się. Odświeżyły i ugruntowały wiedzę na temat OKO i APU. Utwierdziły mnie w przekonaniu, że OK jest OK."

 

To tylko niektóre mocne strony zauważone przez uczestników Konferencji Regionalnej, zorganizowanej już trzeci raz z rzędu przez Szkołę Podstawową nr 15 im. Wojska Polskiego w Gorzowie Wlkp. Tegoroczna nosiła tytułOK-obserwacja i analiza prac uczniów – najefektywniejsze sposoby doskonalenia nauczania.Odbyła się 2 czerwca. Zaproszenie przyjęło blisko 30 dyrektorów i nauczycieli z różnych stron Polski. Byli więc przedstawiciele szkół w Czaczu, Drzonkowie, Luboszu, Puszczykowie, Lubiewie, Szczecinie i Drawnie. Nie zawiodły okoliczne - Witnica i miejscowe, zaprzyjaźnione szkoły: SP21, Mechanik i Gastronomik.

Konferencję objęła honorowym patronatem Pani Ewa Rawa, Lubuski Kurator Oświaty. W swoim wystąpieniu podkreśliła wagę ustawicznego rozwijania nauczania-uczenia się w gorzowskiej Piętnastce, wskazała rolę dobrego zarządzania przez dyrektora i nowoczesnego nadzoru pedagogicznego, przekładające się na pozytywne efekty kształcenia i wychowania.

W podobnym tonie utrzymany był List Gratulacyjny od Jacka Strzemiecznego – Prezesa Centrum Edukacji Obywatelskiej – i Danuty Sterny – ekspertki merytorycznej CEO. Jego treść odczytała Izabela Jaskółka-Turek, trenerka SP15 z ramienia CEO i asystentka Szkoły w programie Laboratoria PraktykEdukacyjnych (LPE).

Kolejnym punktem Konferencji była prezentacja praktyki Analiza Prac Uczniów (APU). Swoim doświadczeniem, wiedzą i umiejętnościami, ale także historią mówiącą o sukcesach, trudnościach i uczeniu się na błędach podzieliła się Anna Szmytkiewicz, nauczycielka języka angielskiego. Mówiła o poszukiwaniach odpowiedzi na pytanie, jak praktykować APU w grupie i indywidualnie, jak świadomie budować lekcję z dobrym zadaniem edukacyjnym.

Po przerwie uczestnicy Konferencji wzięli udział w dwóch warsztatach, równolegle realizowanych.Jak skutecznie w szkole poprawiać uczenie się uczniów – tą tematyką zajmowali się dyrektorzy, pod kierunkiem gospodyni- Marii Traczyk, Dyrektor SP15.  Nauczyciele natomiast zgłębiali zagadnienieOK-obserwacji w pigułce –na zajęciach prowadzonych przez szkolne liderki Zmiany: Magdalenę Chmiel i Karolinę Jankowiak.

W trakcie przerwy Goście z niekłamanym zainteresowaniem przeglądali OK zeszyty uczniów klasy 5b. To kolejna praktyka pracy nauczycieli, z którą mierzy się od tego roku polonista Marek Pawlicki.Z prawdziwą dumą prezentował efekty pracy swojej i uczniów.

Po warsztatach uczestnicy Konferencji obejrzeli pięć lekcji. Obszarem wszystkich obserwacji było zadanie edukacyjne, jego jakość i wartość, bo przecież na nim osadzona jest dobra lekcja.Obserwowane zajęcia prowadzili: Ewelina Zychowicz (edukacja matematyczna w kl. 3d), Monika Prokopiuk (edukacja przyrodnicza w kl. 2f), Marek Pawlicki (język polski w kl. 5b), Kamila Kowalczyk (edukacja polonistyczna w kl. 3c) i Izabela Makarewicz (matematyka w kl. 6b). Asystentkami prowadzących były: Magdalena Gałązka, Iwona Hajdo, Dorota Malinowska, Anna Szmytkiewicz i Anna Kosmenda.

Po lekcjach nastąpiły warsztatowe ćwiczenia rozmowy poobserwacyjnej, podczas której obserwatorzy odnosili się wyłącznie do faktów w zakresie wskazówek do obserwacji jednego zadania edukacyjnego - zarówno po stronie ucznia, jaki i nauczyciela. Uczestnicy przekonali się, że APU uczy myślenia o tym, jakie zadania redagować dla uczniów. Podkreślali ogromną wartość tej praktyki - współpracę nauczycieli nad jakością zadań edukacyjnych. Dyskutowali nad sposobami profesjonalnego, zespołowego poprawiania nauczania, rozmawiali o tym, jak wspierać uczenie się uczniów.

W podsumowaniu Konferencji wszyscy uczestnicy zgodnie stwierdzili, że obie praktyki:
Ok-obserwacja (OKO) i Analiza Prac Uczniów (APU) to praktyki, które zataczają coraz szersze kręgi zwolenników.

Na koniec jeszcze garść spostrzeżeń Gości:

"Warsztaty pozwoliły mi spojrzeć z dystansem na swoją pracę i szkołę. Utwierdziły mnie w przekonaniu, że laboratoria to niewątpliwie dobra droga do rozwijania się ucznia. Korzyści są dla uczniów i nauczycieli."

"Warsztaty bardzo ciekawe. Zabiorę ze sobą do swojej placówki kilka rzeczy do wykorzystania. Dziękuję!"

"Zajęcia bardzo fachowo przeprowadzone. Miła atmosfera. Dużo informacji. Dzięki zajęciom mam nowe pomysły na lekcję, które na pewno wykorzystam w pracy zawodowej.'

"Poczułam „na własnej skórze” proces OK – obserwacji. To dla mnie ważne doświadczenie."

"Kolejny raz utwierdziłam się, że warto poświęcić czas, aby szukać pomysłów na lekcje."

"Genialne prowadzące – potężna wiedza, umiejętności, charyzma. Brawo, dziewczyny!"

 

Relacje przygotowała Beata Sławuta