Spotkanie dyrektorów Klubu SUS pod hasłem współpracy


Na Polsko Amerykańskiej Akademii Dyrektorów (PAPA), trwającej od 11 do 13 września,  w Wildze spotkali się dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół z Klubu Szkół Uczących Się. Wśród nich przedstawiciele sześciu placówek, które dołączyły do Klubu SUS w tym roku szkolnym – witamy! Na PAPA przyjechali również Marianna Hajdukiewicz – dyrektor programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Jędrzej Witkowski – prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej, Danuta Sterna i Jacek Strzemieczny – eksperci merytoryczni programu Szkoła Ucząca Się.

 

Głównym tematem PAPA była współpraca w szkole - jak ją rozwijać i pielęgnować. Dużo uwagi poświęciliśmy też roli liderów szkolnych zespołów i temu, jak można ich wzmacniać. Dyrektorzy pracowali nad tymi zagadnieniami z Williamem Stroudem, amerykańskim ekspertem, który od kilku lat dzieli się z nami swoją wiedzą i doświadczeniami i wspiera przeprowadzanie zmian w naszych szkołach.

 

Pierwszego dnia, podczas warsztatu „Uczymy się od gęsi”, który prowadziła dyrektorka szkoły i trenerka Zofia Steć, uczestnicy mieli okazję dzielić się swoimi doświadczeniami w organizowaniu efektywnych zespołów. Wspólnie zastanawialiśmy się nad strategiami wspierającymi pracę zespołową i nad tym, jak zastosować je w szkole. Porównanie zwyczajów gęsi poruszających się w kluczu i nauczycieli zespołowo mierzących się z wyzwaniami zaowocowało wieloma ciekawymi spostrzeżeniami.

 

W sesji poświęconej tkaniu wspólnoty dyrektorskiej skoncentrowanej na rozwijaniu uczenia się i nauczania powstał bank dobrych praktyk. To imponujący przegląd wiedzy i doświadczeń zgromadzonych przez dyrektorów i szkoły w Klubie SUS, z których będziemy szeroko korzystać podczas spotkań klubowych i wizyt partnerskich.

 

Drugi dzień PAPA w całości wypełniła praca z Wiliamem Stroudem. Sześć sesji warsztatowych krążyło wokół głównej osi tegorocznej PAPA – współpracy nauczycieli. Pracowaliśmy m.in. z tekstem Ricka DuFour’a pod przewrotnym tytułem „Współpracuj, ale tylko jeśli chcesz” i poznawaliśmy techniki uczenia czytania ze zrozumieniem poprzez różne sposoby dekodowania tekstu.

 

Podczas kolejnych sesji William Stroud pokazał dowody, że osiągnięcia uczniów, w szkołach, gdzie nauczyciele współpracują są wyższe. Przedstawił też wyniki badań nad przywództwem szkolnym wskazujące, jakie cechy mają dyrektorzy szkół, które osiągają najlepsze rezultaty w uczeniu się uczniów. Uczestnicy zastanawiali się nad katalogiem cech dobrego dyrektora oraz poznali zdanie nauczycieli na ten temat. Mieliśmy również okazję przećwiczyć w praktyce metodę pracy zespołowej w czterech krokach w małych grupach nad doskonaleniem szkolnych projektów, działań i przedsięwzięć.

 

Wieczorem mieliśmy okazję pośmiać się pełną piersią na warsztacie z jogą śmiechu poprowadzonym przez Piotra Bielskiego.

 

Ostatniego dnia PAPA pracowaliśmy nad tym, jak przygotować w szkole strukturę i harmonogram spotkań, jak wzmocnić liderów i zespół nauczycieli, aby zapewnić sukces w realizacji szkolnego wyzwania, jakie wyznacza sobie każda ze szkół pracujących w Klubie SUS.

 

 

Relację spisał zespół Klubu SUS: Aleksandra Mikulska, Małgorzata Ostrowska, Anna Dojer