Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze

  • Całościowy rozwój szkoły

Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu rozwojowego skupiliśmy się na wzmacnianiu kompetencji trenerek i trenerów. Budowaliśmy wspólnotę asystentów, odpowiedzialnych za efekty działania Całościowy rozwój szkoły.

W piątek poznawaliśmy się lub spotykaliśmy po długim czasie. Towarzyszyła nam refleksja nad dotychczasowym radzeniem sobie ze swoimi obowiązkami, potrzebami i emocjami w asystenckiej roli. W trakcie ćwiczenia ze swoim kołem kompetencji uczestniczki i uczestnicy dostrzegali „doskonałość we własnych niedoskonałościach”, oglądali swoje swoje mocne strony oraz miejsca do dalszej pracy. Opiekun trenerów – Tomasz Kołodziejczyk zachęcił do głębokiej refleksji w czterech obszarach:

  1. Co świętuję? Co celebruję?
  2. Co opłakuję? Co jest trudne?
  3. Co biorę ze sobą dalej?
  4. Za co jestem wdzięczna/y?  Innym ludziom, światu i sobie.

„Możliwość współpracy, nakręcanie się tym co robię, wola i odwaga do robienia po swojemu – dzięki wiedzy, którą tu zdobywam i energii tej grupy”. To tylko kilka uchwyconych wypowiedzi od uczestniczek.

W kolejnych dniach rozłożyliśmy na czynniki pierwsze zadania asystenckie w szkole, analizując współpracę z dyrektorem i monitorowanie jej efektów. Ważnym elementem było zidentyfikowanie potrzeb oraz zaplanowanie sposobu efektywnego startu we wdrażaniu zmiany w szkole. 

30 tortów na trzydziestolecie!

W piątkowy wieczór zapoczątkowaliśmy cykl świętowania wokół 30-tych urodzin Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wśród obecnych trenerek i trenerów znalazły się osoby, które są z CEO od ponad 25 lat. Były też takie, które stawiają swoje pierwsze kroki w rolach trenerskich czy asystenckich. Prezes CEO Jędrzej Witkowski zapowiedział, że to pierwszy tort z tej okazji. Mamy nadzieję, że podczas wspólnych wydarzeń – spotkań, konferencji i zjazdów, będzie ich w tym roku trzydzieści.

Spotkania które mają sens

Asystenci i asystentki wyjeżdżali z przekonaniem o dużej wartości takich spotkań.
„To było bardzo wzmacniające doświadczenie. Nadało kierunek mojej pracy ze szkołami, pozwoliło omówić ważne obszary wprowadzania zmiany.”
„Wymiana doświadczeń i taka świadomość, że nie jestem sama w zmienianiu kultury pracy tych szkół.”- Mówiły uczestniczki.

„Możliwość uczestnictwa w celebrowaniu rocznicy 30 -lecia dała nam poczucie, że jesteśmy częścią tej fundacji. Docenienie, wdzięczność i świadomość wagi tego, co wnosimy jako część CEO do szkół. Z tym kończymy ten zjazd.” 

Inne aktualności

Aktualności

16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»
06/09/2023
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Mentorzy na sześć!
Mentorki i mentorzy kursów w Nauczycielskiej Akademii Internetowej, na chwilę przed rozpoczęciem roku szkolnego, przyjechali do hotelu Las i Woda w samym sercu mazowieckiego lasu, aby przejść wspólnie przez sześć...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Bywa trudno, ale to naprawdę działa

  • Całościowy rozwój szkoły

Szkoły uczestniczące w programie, skończyły dwuletni Całościowy rozwój szkoły na etapie zaawansowanym. Byliśmy z wizytą na kilku konferencjach podsumowujących. O trudnej, ale wartej przebycia drodze do zmiany, o szkole, która jest okej, o wyjątkowej współpracy z nauczycielami i relacjach z rodzicami, opowiedzieli nam uczestnicy społeczności szkolnej.

Rozwiń skrzydła w Kępie Celejowskiej

"Wszyscy pracowaliśmy nad tym wydarzeniem. Każda osoba była zaangażowana: od dekoracji, przygotowania treści merytorycznych, poprzez nagłośnienie, fotografowanie czy pieczenie ciast. Nawet rodzice dzień wcześniej zorganizowali kotary, gdyby w sali raziło słońce".
Izabela Śmidoda
nauczycielka matematyki,
liderka w szkole w Kępie Celejowskiej

W gminie Wilga spotkaliśmy się na konferencji upowszechniającej pt:  „Lekcja w Kępie CELEjowskiej. Jak I strategia OK wpisała się w nazwę naszej szkoły? 

W szkole stosowana jest pozytywna dyscyplina, elementy oceniania kształtującego oraz aktywne metody i techniki uczenia się i nauczania. W trakcie zajęć uczniowie tworzą notatki wizualne i wzmacniają myślenie wizualne. Dzieci zawsze wiedzą o czym jest dana lekcja: znają jej cel, kryteria sukcesu oraz zawsze ją podsumowują. 

Podczas profesjonalnie przygotowanej konferencji upowszechniającej widać było zgrany, lubiący się zespół, który dzieli się zadaniami i swoim doświadczeniem. Podział zadań przy organizacji konferencji, ale też codzienna współpraca to zasługa zgranej rady pedagogicznej pod przywództwem dyrektorki Małgorzaty Dąbrowskiej. Wymiana doświadczeń, otwartość, wspólne warsztaty i uczenie się to codzienność w Kępie Celejowskiej. Szkoła współpracuje blisko także z innymi okolicznymi szkołami w gminie i powiecie, a dobre relacje czuć było podczas nieformalnych rozmów przy kawie.
To była ogromna przyjemność móc zobaczyć i doświadczyć takiej współpracy na żywo. 

Nie było łatwo, ale było warto - w szkole w Mariańskim Porzeczu

Walczyłam z tym długo. Zaczęłam wprowadzać ocenianie kształtujące w jednej klasie i robiłam to w swoim tempie, żeby się nie stresować, tylko z tego czerpać. Ważna była dla mnie współpraca z panią dyrektor. To, że mogłam o wszystko zapytać i zmieniać w swojej pracy. Momentem przełomowym, było uświadomienie sobie roli popełniania błędów w procesie uczenia się, a wzrost motywacji do nauki moich uczniów, był dla mnie potwierdzeniem, że to wszystko zaczyna działać.
Największym wyzwaniem było precyzyjne określanie celów i kryteriów. Zwykle było ich za dużo i nie do końca były zrozumiałe dla uczniów. Pracowałam nad tym i doszłam do oczywistego wniosku, że mniej znaczy lepiej. Systematyczne zadawanie pytania: co i jak? pozwoliło mi dokonywać selekcji treści. Dodatkowo, stwierdzam, że regularne stosowanie refleksji po każdej zakończonej lekcji, daje pełniejszy obraz osiągnięć ucznia.
Bożena Dybcio
nauczycielka języka angielskiego,
w szkole w Mariańskim Porzeczu

Dwa tygodnie później i trzy kilometry dalej spotykamy się w Szkole Podstawowej w Mariańskim Porzeczu na wydarzeniu, pt: „Rozwijamy się w drodze do celu. Jak pracować z celem i kryteriami, aby znaleźć radość i sukces.”

Podczas konferencji mieliśmy możliwość obserwować lekcje prowadzone z elementami idei oceniania kształtującego i wysłuchać panelu, w którym uczniowie i nauczyciele podzielili się swoimi refleksjami dotyczącymi uczenia się. Ich doświadczenia i refleksje, pomimo trudności, są bardzo budujące.

Jak wspominasz pracę ze szkołą podczas tych czterech lat w Całościowym rozwoju szkoły

Edyta Wąsik, asystentka szkoły: Nauczyciele na początku potrzebowali oswoić się z informacją o wprowadzaniu ocenia kształtującego. Długo pracowali nad zmianą nawyków. Musieli dać uczniom i przede wszystkim sobie czas. Lokomotywą napędzającą do zmiany była dyrektorka – Agnieszka Czaplińska. Pełniła bardzo ważną rolę, nie poddawała się, wykazywała się elastycznością i motywowała swój zespół.

Agnieszko, gratuluję tej determinacji, czy chciałabyś coś dodać?

Agnieszka Czaplińska, dyrektorka szkoły: Sama lokomotywa nic nie zdziała, potrzebuje wagonów. Bez mojej kadry, nic by się nie zadziało.  Nauczyciele z wieloletnim stażem pracy mają swoje nawyki, które trudno zmienić, ale nie poddaliśmy się i teraz widzimy, że było warto. Dziękuję im, że mimo wątpliwości, zaufali procesowi i przebyli tę drogę. Bywało trudno, były chwile zwątpienia i rezygnacji. Wtedy przyjeżdżała Edyta i mówiła do nas: „spokojnie, powoli, nic na siłę, dacie radę.” Teraz jesteśmy bardziej otwarci na zmiany, które dokonały się w nas samych, jak również w sposobie prowadzenia lekcji i procesie uczenia się.

Nauczycielowi OK pomaga zrozumieć ucznia, stanąć niejako po jego stronie. Sprzyja tak potrzebnej dzisiaj komunikacji i empatii. W większości motywuje uczniów do nauki i uwagi na lekcji, gdyż obecnie uczeń często zadaje sobie i nauczycielowi pytanie: po co mam się czegoś nauczyć, do czego to jest potrzebne, jak to wykorzystam, jaki jest tego cel? Uważam, że w przypadku nauczycieli, cele i kryteria pomagają sprawnie realizować podstawę programową bez zbędnego rozdrabniania się i chaosu. Uczniom na bieżąco ukazują efekty nauczania.
Ocenianie kształtujące zakłada, żeby uczeń sam się uczył. Ja jako nauczycielka, mam monitorować ten proces. Jest to twórcze i angażujące. Mnie to dyscyplinowało do pracy i uczyło gospodarować czasem. Przypomniało mi, że moim zadaniem nie jest realizowanie podręcznika, tylko podstawy programowej. Okej dał mi w tym poczucie komfortu i bezpieczeństwa.
Joanna Kondej
nauczycielka języka polskiego,
w szkole w Mariańskim Porzeczu

Wskazówki do innych nauczycieli, od kadry SP w Mariańskim Porzeczu:

Koncertowo w Zespole Szkół Salezjańskich Don Bosco we Wrocławiu

Na konferencji upowszechniającej we Wrocławiu, mieliśmy przyjemność wysłuchać koncertu w wykonaniu uczennic i uczniów szkoły.

Wraz z innymi uczestnikami wzięliśmy udział w obserwacji koleżeńskiej na lekcji przyrody i języka polskiego. Wspólnie udzielaliśmy informacji zwrotnej nauczycielkom prowadzącym lekcję. Uczniowie i uczennice pełnili rolę gospodarzy, oprowadzając gości po szkole, pokazując nowoczesne sale i obiekty sportowe. 

W etapie zaawansowanym Całościowego rozwoju szkoły, szkoła koncentrowała swoje działania na pogłębianiu rozumienia oceniania kształtującego oraz stosowaniu pięciu strategii  i wprowadzaniu podstawowych praktyk do profesjonalnej pracy nauczycieli i nauczycielek.

Dyrektor wprowadzał do szkoły zmianę mającą na celu poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania.

Nauczyciele przy wsparciu liderek Marzeny Cieśli i Magdaleny Smolarczyk współpracowali w małych grupach i wspólnie gromadzili doświadczenia i doskonalili warsztat pracy.

Za te intensywne dwa lata pracy i uczenia się otrzymali dyplom i tytuł „Szkoły uczącej się”, wręczony uroczyście przez asystenta Michała Szczepanika.

Mercedesem do Szkoły Podstawowej nr 50 im. Emilii Plater w Gdańsku

Na konferencji upowszechniającej ocenianie kształtujące w szkole podstawowej w Gdańsku wyraźnie wybrzmiał głos rodziców. To oni wspierali szkołę w zmianach, mających służyć uczeniu się i większej motywacji ich dzieci.

Podczas debaty oxfordzkiej, której teza brzmiała: „Oceny sumujące motywują nas do nauki” – uczniowie wraz z rodzicami prezentowali argumenty przeczące powyższej tezie. Pan Artur, przewodniczący Rady Rodziców w szkole, porównał ocenianie kształtujące do mercedesa klasy S, podczas gdy ocenianie sumujące do małego Fiata.

Dyrektorka Dorota Chojna przypomniała wszystkim obecnym jak okej wpisuje się w przepisy prawa oświatowego i rekomendacje Ministerstwa Edukacji i Nauki

Poza obserwacją lekcji, prezentacją drogi z ocenianiem kształtującym i uroczystym wręczeniem tytułu Szkoły uczącej się, przez asystentkę Małgorzatę Borowską-Leszczyszyn, mieliśmy okazję oglądać fantastyczny występ najmłodszych uczniów i uczennic.

 

Inne aktualności

Aktualności

24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Szkoły kwitną na wiosnę

  • Całościowy rozwój szkoły

W marcu i kwietniu przyroda budzi się do życia, a dni są coraz dłuższe i słoneczne. To idealny czas na sadzenie nowych plonów – na małe, wielkie zmiany w szkołach, których efekty zobaczymy w kolejnych latach.

To już nasza tradycja w programie, że w pierwszym dniu wiosny dyrektorki i dyrektorzy rozpoczynają swoją przygodę z budzeniem swoich szkół po długiej zimie. W kwietniu w prace nad zmianą włączają się nauczycielki i nauczyciele, którzy będą przewodzić w tym rozwoju – Całościowym rozwoju szkoły.

To, co dzieje się w szkole jest jak góra czterech wiatrów - każdy wiatr wieje w swoją stronę - nauczyciele, uczniowie, rodzice, dyrektorzy. Chodzi o to, żeby te wiatry wiały na tyle skutecznie, aby tę górę problemów obalić i zacząć wiać wspólnie w jednym kierunku.
Mirosława Rokicka
koordynatorka merytoryczna Całościowego rozwoju szkoły

Tej metafory żywiołu użyła Mirka, po przeprowadzeniu dwóch konferencji inaugurujących XXI edycję wiodącego działania w programie.

Dwadzieścia pięć szkół z całej Polski zgłosiło się, aby doskonalić swój warsztat pracy oraz stopniowo zmieniać relacje między nauczycielami, uczniami i dyrekcją. Będą do tego dążyć za pomocą wprowadzania oceniania kształtującego.

Taka zmiana kultury szkoły zwiększa zaangażowanie uczniów i uczennic oraz pozwala im pełniej wykorzystać swój potencjał.

Zjazdy odbyły się w urokliwym ośrodku w mazowieckim lesie. Wśród ćwierkających ptaków, kwitnących drzew, przy zapachu mokrej ściółki przyjemnie było się spotkać i nawiązać relacje.

Dyrektorskie marzenia o szkole

Dyrektorki i dyrektorzy szkół przygotowywali się do wprowadzenia zmiany związanej z wdrażaniem oceniania kształtującego, poznając podstawowe założenie tej metody. Mieli też okazję zweryfikować swoje marzenia o szkole i sprawdzić co już im się udało. Okazało się, że są na dobrej drodze.

Dobrze to wszystko brzmi, ale czy ja dam radę?

Miesiąc później do słonecznej Wilgi przybyły nauczycielki i nauczyciele, którzy będą pełnić rolę liderów w swoich szkołach, przeprowadzając przez ten proces swoje rady pedagogiczne. Wzięli udział w warsztatach poświęconych planowaniu lekcji z elementami oceniania kształtującego, poznali strukturę działania oraz rolę, jaką mają w nim pełnić. Ta ostatnia część budziła sporo obaw i wątpliwości.

– “Dobrze to wszystko brzmi, ale czy ja dam radę? Czy mogę być liderką, jak tyle jeszcze nie wiem o ocenianiu kształtującym, jak dopiero sama się tego uczę?” Zgłosiła wątpliwość jedna z nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej.

– “A czy to słowo liderka jest adekwatne? Może lepiej – asystentka, koordynatorka. Bo przecież ja nie jestem ekspertką w tym temacie – sama muszę się nauczyć udzielania informacji zwrotnej, tych kryteriów sukcesu – przećwiczyć to. A jak nauczyciele z mojej szkoły będą przychodzili do mnie z pytaniami, to czy będę umiała im pomóc? Tego się obawiam.” – dodała liderka z innej szkoły.

– “Jako liderki nie jesteście ekspertkami, jak trenerzy prowadzący w szkołach warsztaty o ocenianiu kształtującym. Nikt tego od Was nie może oczekiwać. Możecie towarzyszyć, przewodzić, ucząc się wspólnie z całą radą pedagogiczną.” – uspokoiła na spotkaniu trenerka Janina Stojak.

Te wątpliwości to naturalna część zmiany. Dlatego działanie trwa dwa lata na etapie podstawowym, a później kolejne dwa na etapie zaawansowanym. To nie jest doraźna interwencja – webinarium czy czterogodzinne szkolenie. Potrzeba czasu, aby oswoić wszystkich z nowym myśleniem o ocenianiu i uczeniu się – nauczycieli, uczniów i rodziców.

Zmiany w szkołach są realne

Warto się jednak zaangażować. Jak pokazała ewaluacja przeprowadzona przez Research Eye (Wnioski z ewaluacji zewnętrznej programu) po udziale w programie zaszły widoczne zmiany w szkołach dotyczące warsztatu pracy nauczyciela i relacji nauczyciel – uczeń.

Wieloletnie badania pokazują także, że jeśli nauczyciele i nauczycielki podzielają przekonanie, że dzięki wspólnym wysiłkom mogą wpływać na osiągnięcia uczniów, to wyniki ich podopiecznych w nauce będą znacznie wyższe. Dlatego ważne jest aby współpracować i szukać rozwiązań będąc na drodze tej zmiany razem i “wiać wspólnie w jednym kierunku”.

Inne aktualności

Aktualności

24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Nowe szkoły uczące się z certyfikatami

  • Całościowy rozwój szkoły

 

Społeczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Małego Księcia w Tarnobrzegu

Podczas wręczenia certyfikatu na ostatnim warsztacie w szkole podstawowej w Tarnobrzegu, które poprowadziła Mirosława Rokicka byli obecni rodzice uczniów i uczennic. Informowanie i angażowanie ich w system oceniania kształtującego jest ważnym elementem pracy nad wprowadzeniem zmiany.

Całościowy rozwój szkoły – etap podstawowy, przyszło Wam realizować w trudnym czasie – pandemia, kolejne lock downy, wojna na Ukrainie, ale daliście radę! Słusznie wybrzmiały ważne dźwignie sukcesów szkoły: świadomość nauczyciela i ucznia, większe zaangażowanie, wewnętrzne przekonanie o potrzebie stosowania idei oceniania kształtującego. Wierzę, że wszystko to pomoże szkole osiągnąć więcej w kolejnych dwóch latach – pracy na etapie zaawansowanym.
Cieszę się, że miałam okazję spotkać się też z przedstawicielami rodziców, bo oni są również bardzo ważnym podmiotem szkoły i warto z nimi jak najczęściej rozmawiać.

Mirosława Rokicka, trenerka, asystentka

Szkoła Podstawowa nr 4 im Jana Pawła II w Ząbkach

Na ostatnim spotkaniu w ramach Całościowego rozwoju szkoły w Ząbkach, oprócz  dyrektorki  Ewy Szymczak, rady pedagogicznej oraz asystentki szkoły Katarzyny Jakubowskiej była obecna pani Małgorzata Zyśk – burmistrz miasta Ząbki. Pani Małgorzata, jako wieloletnia dyrektorka Publicznego Gimnazjum nr 2 im. J. Popiełuszki w Ząbkach sama wprowadzała ocenianie kształtującego do swojej szkoły i bardzo sobie chwaliła tę metodę pracy. Takie wsparcie szkoły na szczeblu samorządowym jest dodatkowym motywatorem i pomocą na drodze zmiany.

                  

Certyfikat „Szkoły uczącej się” został przyznany Szkole Podstawowej nr 4 w Ząbkach za wdrażanie w latach 2021- 2023 oceniania kształtującego. Składam wielkie gratulacje i podziękowania dla Pani dyrektor Ewy Szymczak i grona pedagogicznego za trud i podjęcie wyzwania. Doskonalenie umiejętności pedagogicznych ukierunkowanych na rozwój uczniów jest ok. Życzę sukcesów i wytrwałości.

Małgorzata Zyśk, burmistrz miasta Ząbki

Obie szkoły uczące się są dowodem na to, że warto dbać o relacje i współpracę z całym środowiskiem lokalnym – zarówno z rodzicami jak i przedstawicielami władzy.

Inne aktualności

Aktualności

24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Ponad trzydzieści nowych szkół uczących się

  • Całościowy rozwój szkoły

Z końcem czerwca zakończył się dwuletni cykl szkoleń, spotkań, warsztatów w Całościowym rozwoju szkoły na poziomie podstawowym. Była to już osiemnasta edycja tego działania, w którym wzięło udział trzydzieści jeden szkół z całej Polski, a były to:

Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa „SMART SCHOOL” w Zakręcie
I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu
Katolicka Publiczna Szkoła Podstawowa „Julin” w Kaliskach
Katolicka Szkoła Podstawowa Montessori w Krakowie
Liceum Ogólnokształcące w Lipinach
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „4 Pory Roku” Szkoła Twórcza i Języków Obcych w Cielu
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Kraina Uśmiechu” w Rzeszowie
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Moja Szkoła” im. Wandy Chotomskiej o Uprawnieniach Szkoły Publicznej w Łomiankach
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Goździe
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Komorowie
Publiczna Szkoła Podstawowa w Jeziorku
Społeczna Szkoła Podstawowa im. Stanisława Moniuszki w Kudowie-Zdroju
Szkoła Podstawowa im. Arkadego Fiedlera w Jankowie Dolnym
Szkoła Podstawowa im. dr Wandy Błeńskiej w Niepruszewie
Szkoła Podstawowa im. Leonida Teligii w Lini
Szkoła Podstawowa im. TOW „Gryf Pomorski” w Półcznie
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Władysława Jagiełły w Kamionce Wielkiej
Szkoła Podstawowa nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Łukasiewicza w Jaśle w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Powstańców Wielkopolskich w Puszczykowie
Szkoła Podstawowa nr 28 im. Stefana Żeromskiego w Warszawie
Szkoła Podstawowa nr 285 im. Jana Marcina Szancera w Warszawie
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Adama Mickiewicza w Lublinie
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Wojska Polskiego w Chełmnie
Szkoła Podstawowa nr 46 w Bydgoszczy
Szkoła Podstawowa w Regucie
Szkoła Podstawowa w Staniszewie
Szkoła Podstawowa w Starej Wsi
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Bożkowie
Technikum nr 2 w Aleksandrowie Kujawskim
Zespół Szkolno-Przedszkolny z Oddziałami Integracyjnymi w Rojowie
Zespół Szkół Salezjańskich Lux Sapientiae w Sokołowie Podlaskim

Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy wytrwałości i sukcesów we wdrażaniu zmian w swoich szkołach.

Zrozumiałam, że na każdym przedmiocie nauczania istnieje możliwość zastosowania OK – bez względu na specyfikę przedmiotu. Program godny polecenia dla szkół, które za cel stawiają „być przy uczniu i z uczniem”
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Władysława Jagiełły w Kamionce Wielkiej
Nauczyciel to osoba która powinna otwierać się na nowe
Liceum Ogólnokształcące w Lipinach
Dziękuję za wiele inspiracji, za pokazanie mi, że nie wszystko musi być już, szybko, że cieszyć się powinnam nawet z małych sukcesów we wprowadzaniu OKeja.
Szkoła Podstawowa nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Łukasiewicza w Jaśle w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle
Spotkania w programie dały mi szansę wypowiedzenia się, pokonania braku odwagi, docenienia swoich mocnych stron, a także określenia obszaru, który chcę doskonalić. Zawsze panowała dobra atmosfera, która sprzyja słuchaniu, rozmowie.
I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu
Poprzedni
Następny















Inne aktualności

Aktualności

24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Spotkania dyrektorskie w maju

  • Całościowy rozwój szkoły

W minionym tygodniu uczestnicy spotkań dyrektorskich trzech edycji Całościowego rozwoju szkoły – poziomu zaawansowanego (kończąca się edycja X, będąca na półmetku edycja XI i inaugurująca proces rozwojowy edycja XII) pracowali w kameralnych grupach, które pozwalały na zawiązywanie lub pogłębianie relacji, dzielenie się trudnościami i próbami ich rozwiązań oraz wypracowywanie dobrych praktyk.

Sprzyjała temu otwartość i elastyczność trenerek: Beaty Kacprowicz – dyrektorki konsultantki, Mirki Rokickiej – opiekunki działania, Przemka Kluge – eksperta ds. rozwoju dyrektorów i wykładowców Danuty Sterny – ekspertki ds. oceniania kształtującego.

We wszystkich grupach była okazja do rozmawiania o przywództwie dyrektora skoncentrowanym na uczeniu się uczniów czyli o przywództwie edukacyjnym (warsztat Przemka Kluge), korzyściach wynikających ze stosowania strategii oceniania kształtującego w codziennej praktyce, zwłaszcza tej docelowej związanej z rozwijaniem u uczniów samodzielnego uczenia się, samosterowności i odpowiedzialności za swój rozwój (wykłady Danuty Sterny), zmianie edukacyjnej (obawach, trudnościach, efektach i dalszych planach) a także o wartościach i kulturze organizacyjnej szkoły.

Uczestników połączyły wartości, które są dla nas ważne w życiu osobistym, ale które mocno wpływają na nasze środowiska pracy. Były to m.in.: zaufanie, życzliwość, odpowiedzialność, niezależność i wolność, rozwój, miłość, wiara i rodzina.

Na poszczególnych spotkaniach nie zabrakło konkretnych warsztatów wzmacniających dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego w szkole. W zależności od tego, na jakim etapie realizacji Całościowego rozwoju szkoły jest placówka, uczestnicy zajmowali się: diagnozą zasobów w szkole, spojrzeniem na to, gdzie są we wdrażaniu i upowszechnianiu OK, konkretnymi praktykami takimi jak obserwacja koleżeńska i wzajemne wsparcie w radzie oraz praca z zadaniem edukacyjnym.

“Widoczne było duże zaangażowanie dyrektorów w rozmowę o procesie zmiany szkoły na różnych poziomach – poczynając od wsparcia metodycznego dla nauczyciela, a kończąc na roli rodziców i ich zaangażowaniu, które ulega zmianom na różnych etapach edukacyjnych dziecka.” – zauważyła Justyna Chachuła, koordynatorka zaawansowanego poziomu Całościowego rozwoju szkoły.

O programie opowiadała Sylwia Żmijewska-Kwiręg, szefowa Programu i członkini Zarządu CEO. Zaprosiła też uczestników do rozmowy o wyzwaniach, planach i potrzebach. W czasie rozmów wybrzmiały bardzo konkretne potrzeby związane z planowanymi na rok szkolny 2022/23 szkolnymi priorytetami, w tym: współpraca z rodzicami, pozytywna dyscyplina, upowszechnianie OK, rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów czy praca nad drużynowością rady pedagogicznej.

 

Wszyscy obecni wnieśli nie tylko energię i zaangażowanie w te spotkanie, ale także swoje eksperckie spojrzenia na kwestie związane z budowaniem zespołów nauczycielskich, motywacją uczniów, dbaniem o rozwój emocjonalny ucznia oraz kwestiami wychowawczymi.

 

Wśród szkół uczestniczących w działaniu Całościowy rozwój szkoły – poziom zaawansowany znalazły się też takie, którym udało się:

 

  • odejść od oceniania stopniami na rzecz oceny kształtującej – tak m.in. pracuje Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 1 w Łomiankach,
  • budować drużynę z wszystkimi pracownikami szkoły – Niepubliczna Szkoła Podstawowa Gaudeamus w Józefosławiu i w Warszawie, MOS w Łomiankach
  • wdrożyć ocenę kształtującą w klasach I-III i rozpocząć wdrażanie jej w klasach starszych.
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X

Inne aktualności

Aktualności

24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

?>