Poznaj „ukrytą dynamikę”


 

"Ukryta dynamika", Lionel F. Stapley, Wolters Kluwer, 2013.

Czy jako dyrektor masz czasami poczucie, że mimo szczerych wysiłków nie wszystko idzie tak, jak powinno? Teoretycznie wszystko jest OK: nauczyciele wykonują polecenia, dokumenty masz w najlepszym porządku (ilość regulaminów i procedur zadowala nawet najstarszych wizytatorów), wszyscy szkolą się na potęgę, macie super statut, misję, wizję… Ale brakuje sukcesów. Jeśli tak jest, to sięgnij po książkę Lionela F. Stapley’a „Ukryta dynamika”. Być może odkryjesz, że największym hamulcem efektywnych zmian są nieświadome mechanizmy obronne zastosowane przez radę pedagogiczną. Jednym z takich mechanizmów jest identyfikacja projekcyjna. Często mamy w swoich zespołach osobę, która wiecznie ma pretensje i straszy podjęciem działań, jeśli jej żądania nie zostaną spełnione. Większość uznałaby zapewnie, że jet to osoba niewarta większej uwagi. Jednak po przeczytaniu książki Stapley’a uświadamiamy sobie, że jest to osoba, której należy dokładnie wysłuchać, ponieważ często tylko ona wyraża to, co tak naprawdę myślą i czują członkowie rady (lub grupy wewnątrz rady).

Często grupy i organizacje porównywane są do góry lodowej, której tylko niewielka część jest widoczna nad  powierzchnią wody. Dużo większa ukrywa się w obszarach, których nie widzimy, często nie rozumiemy, a najczęściej nie jesteśmy świadomi. Niektórzy twierdzą, że to co „widzialne” (czyli racjonalne, łatwe do zdefiniowania) to tylko 10% całości, cała reszta to mało znany „równoległy świat” oddziaływujący na nas z dużą siłą. Te podpowierzchniowe zjawiska nie tylko dotyczą organizacji ale i każdego z nas. Są stale obecne w naszym życiu, zarówno prywatnym jak i zawodowym. Co więcej te podpowierzchniowe składniki naszego „ja” w dużej mierze kształtują nas, nasze życie i nasze relacje z innymi. „Ukryta dynamika” Lionela  F. Stapley’a to możliwość spojrzenia na zjawiska podpowierzchniowe bez konieczności  zanurzania głowy pod lodowatą wodę. Warto wykazać się cierpliwością, zwalczyć początkowe zniechęcenie będące wynikiem użycia w książce wielu pojęć z zakresu psychoanalizy i psychologii psychodynamicznej. Warto, za radą Stapley’a, stać się „refleksyjnym obywatelem", dyrektorem, nauczycielem….

 

Autor recenzji: Paweł Gorczyca słuchacz SPLO rocznik 2014, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego  w Złotoryi.

Studia Podyplomowe Liderów Oświaty (SPLO) to propozycja dla dyrektorów, którzy poprzez rozwój własny i pracę z radą pedagogiczną chcą poprawić jakość pracy swojej szkoły. Zgłoszenia do 15 września 2015 za pomocą formularza zgłoszeniowego

Więcej informacji o studiach w załączniku do pobrania na dole strony.