Szkoła Letnia rocznika 2014 - grupa A


W dniach 28 czerwca - 1 lipca 2015, w ośrodku szkoleniowym CEO w Wildze odbyła się szkoła letnia SPLO rocznika 2014 dla grupy A. Program przygotowany dla tej grupy był podobny do programu poprzedniej (czytaj Szkoła Letnia - grupa B). Tę grupę wyróżniał termin rozpoczęcia spotkania - tuż po zakończeniu roku szkolnego. Z tej przyczyny podczas rundki inicjującej zjazd, większość obecnych na nim dyrektorów przyznawało się do ogromnego zmęczenia, jednak to uczucie szybko zostało zapomniane. Wszyscy aktywnie uczestniczyli w wykładach i warsztatch oraz spotkaniach w kręgach słuchaczy. W efekcie na zakończenie wiele osób przyznało, że kontakt z innymi "pozytywnie zakręconymi" dyrektorami, a nawet zajmująca praca nad przygotowaniem zmiany we własnej szkole w partnerstwie sprawiły, że wyjeżdżliśmy pełni optymizmu i z naładowanymi akumulatorami.

Studenci uporządkowali swoją wiedzę o uczeniu się oraz zapoznali się z koncepcją interakcji skupionej na temacie. Poznali również jedną z praktyk pracy nauczycieli  - OK obserwację, która pozwala na doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela w szkole. Wraz z prowadzącymi zastanawiali się również nad kulturą organizacyjną pracy szkoły – delegowaniu odpowiedzialności  i budowaniu relacji z nauczycielem opornym na zmiany.

W trakcie trwania szkoły letniej dyrektorzy nawiązali też partnerstwa, aby w ten sposób wspierać się we wprowadzaniu zmiany (Partnerstwa to współpraca dyrektorów, którzy odwiedzają się w szkołach, dzielą doświadczeniami i udzielają sobie informacji zwrotnej). Nadszedł bowiem czas na wybór obszaru zmiany, nad którą studenci będą pracowali w swoich szkołach. Doświadczenia z tego projektu będą podstawą do napisania pracy dyplomowej. Ostatniego dnia Laura Piotrowska poprowadziła warsztaty przygotowujące dyrektorów do rozpoczęcia zmian w szkole i uświadomienia sobie jak one przebiegają oraz jak je mogą odbierać nauczyciele.

    

Podobnie jak dla grupy poprzedniej warsztat z zeszytami szkolnymi okazał się mocnym doświadczeniem. Analizowaliśmy to w jaki sposób „obecny” jest nauczyciel w zeszytach uczniów. Policzyliśmy ile prac wykonuje uczeń, ile jest znaków nauczyciela oraz ile słów przez niego napisanych do ucznia. Okazało się, że uwagi nauczyciela są zwykle bardzo niewielkie.  Po co uczeń prowadzi zeszyt? – czy zastanawialiście się nad tym? Przeczytajcie co piszę na ten temat Danuta Sterna na swoim blogu. Zapraszamy do dyskusji!