Program


Program studiów obejmuje 3 główne bloki tematyczne:

 

1. Nauczanie - uczenie się

Pogłębienie wiedzy na temat uczenia się uczniów:

  • diagnoza prowadzonego w szkole nauczania i uczenia się prowadzona takimi metodami jak: metodami „profil szkoły”, spacer edukacyjny, obserwacja koleżeńska, mini badania;

  • identyfikacja czynników wpływających na uczenie się uczniów z wykorzystaniem publikacji Johna Hattiego, doświadczeń programu SUS i własnych doświadczeń słuchaczy;

  • koncepcja oceniania kształtujące i sposobów wprowadzania i korzystania z OK-zeszytu;

  • strategie wzmacniania samosterowności uczniów;

  • poznanie koncepcji zadania edukacyjnego i sposobów jej wykorzystania (Richard Elmore);

  • poznanie koncepcji i metod rozwijania kompetencji kluczowych oraz proinnowacyjnych.

2. Przywództwo edukacyjne

Przywództwo edukacyjne, zarządzanie szkołą ze szczególnym uwzględnieniem pracy szkoły w sytuacji kryzysowej:

  • przywództwo edukacyjne (określenie przez dyrektora własnego miejsca w radzie pedagogicznej);

  • wprowadzanie lub wzmacnianie w szkole „przywództwa rozproszonego”, wykorzystanie w zarządzaniu koncepcji nauczycieli liderów nauczania;

  • wykorzystanie osobistych doświadczeń dyrektora jako ucznia, nauczyciela, lidera w doskonaleniu własnego przywództwa edukacyjnego;

  • kultura organizacyjna szkoły sprzyjająca poprawie nauczania i uczenia się,

  • sposoby wprowadzania i rozwijania nauczania wykorzystującego koncepcję oceniania kształtującego;

  • różne style przywództwa; rozpoznanie własnego stylu przywództwa, określenie jego zalet i wad;

  • zarządzanie czasem pracy dyrektora;

  • określenie potencjału do rozwoju rady pedagogicznej w szkole;

  • znaczenie motywacji wewnętrznej, budowanie poczucia sensu własnej pracy;

  • komunikacja, budowanie relacji w szkole poprzez język – relacje wspierające/osłabiające;

  • rozpoznawanie własnych mocnych stron jako dyrektor i pomoc innym słuchaczom w rozpoznaniu ich mocnych stron. 

3. Wprowadzanie zmiany

  • wprowadzanie niedużej zmiana w czynnościach organizacyjnych dyrektora pozwalających usprawnić zarządzanie szkołą w wykorzystaniem praktyk innych słuchaczy - dyrektorskich i własnych analiz;

  • wprowadzanie do własnej szkoły zmiany poprawiająca uczenie się uczniów.

 

Program może ulec niewielkim zmianom.