Program


Ramowy program edycji X SPLO - rocznik 2017

 

Na program studiów* składają się trzy przedmioty służące rozwijaniu kompetencji w obszarach skutecznych metod uczenia się i nauczania, zarządzania zmianą w środowisku szkolnym oraz  przywództwa edukacyjnego.

I. Istota uczenia się
Zakres tematyczny:
  • ocenianie kształtujące,
  • motywowanie uczniów,
  • monitorowanie jakości uczenia i nauczania,
  • konstruktywizm poznawczy.
W wyniku realizacji programu uczestnik zajęć:
  • pozna nowe koncepcje dotyczące nauczania i uczenia się ucznia,
  • zrozumie znaczenie oceniania kształtującego i motywowania ucznia w szkole,
  • przygotuje się do rozpoznania klimatu społecznego w szkole,
  • przygotuje się do monitorowania jakości uczenia i nauczania,
  • wprowadzi elementy oceniania kształtującego w życie szkoły,
  • przeprowadzi monitorowanie wybranego obszaru i podejmie dyskusję na temat wyników,
  • sprawdzi zakres stosowania motywowania podczas lekcji w szkole i wskaże możliwości w tym zakresie,
  • podejmie dyskusję na temat znaczenia autonomii ucznia w procesie uczenia się.

 

 

II. Zmiana - projekt w obszarze uczenia się uczniów
Zakres tematyczny:
  • planowanie zmiany,

  • kierowanie zmianą,

  • realizacja projektów zmiany uczestników studiów.

Przyjmuje się, że w wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik zajęć:

  • pozna zasady planowania i wdrażania zmiany,

  • zaprojektuje zmianę w szkole,

  • przedstawi plan wdrożenia zmiany wybranego obszaru,

  • wdroży zmianę,

  • będzie podejmował dyskusję na temat swoich działań z innymi słuchaczami studiów,

  • opisze wprowadzoną zmianę,

  • przedstawi oczekiwania co do efektów wdrożenia zmiany.

III. Przywództwo edukacyjne
Zakres tematyczny:
  • przewodzenie: komunikowanie się, współpraca, dialog,

  • wizja, misja, strategia w pracy szkoły: budowanie wspólnych strategii; wizja, misja i wartości w szkole,

  • samoocena pracy szkoły.

Przyjmuje się, że w wyniku realizacji programu uczestnik zajęć:

  • pozna zasady i zrozumie znaczenie właściwej komunikacji, motywowania, współpracy,

  • nabędzie umiejętności właściwego komunikowania się w grupie,

  • podejmie próbę delegowania uprawnień w swoim zespole,

  • zrozumie konsekwencje stosowania określonego stylu zarządzania placówką dla nauczycieli, pracowników, uczniów i ich rodziców,

  • pozna strukturę organizacji,

  • ustali zasoby rozwoju organizacyjnego,

  • nabędzie umiejętność bycia liderem w tworzeniu wizji, misji i wartości własnej szkoły,

  • pozna sposób budowania wizji i misji szkoły oraz sposoby określania celów,

  • przedstawi refleksje na temat funkcjonowania wizji i misji w swojej szkole,

  • pozna teorie jakości,

  • pozna zasady dokonywania samooceny jako procesu,

  • zrozumie znaczenie dokonywania samooceny działań,

  • wdroży samoocenę w pracę szkoły,

  • opisze działanie samooceny w swojej szkole.

 

*program może ulec nieznacznym zmianom