USTROŃ 2011 Projektowanie zmiany


 - Dyrektor jako lider gromadzi wokół siebie zwolenników zmiany - mówiła prowadząca warsztat "Projektowanie zmiany" trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiej Magda Swat - Pawlicka. - Jest centralną postacią w zmianie.

- Na studiach koncentrujemy uwagę na jakości uczenia się i nauczania - wprowadzała w temat warsztatu Magda Swat - Pawlicka. Dlatego słuchacze rozpoczęli pracę od zastanowienia się nad dowodami na efektywność uczenia się uczniów.
 
Uczniowie uczą sie efektywnie, kiedy Czego brakuje, aby uczniowie uczyli się efektywnie?
  • działają
  • zadają pytania
  • przeżywają emocje
  • znają cele
  • maja zaspokojone podstawowe potrzeby
  • dyskutują
  • maja możliwość realizowania sie poprzez różne aktywności
  • są wspierani przez rodziców, nauczycieli, dyrekcję i innych uczniów
  • budują na bazie swojej wiedzy i umiejętności
  • mają motywację
  • uczą się od siebie
  • są zainteresowani tematem
  • dostają informację zwrotną i mają możliwość prowadzenia dialogu z nauczycielem i uczniami
  • mają dobre relacje z nauczycielem
  • dobrze się czuja w szkole
  • są okreslone zasady postępowania i określone wymagania
  • brak celów zajęć, informacji zwrotnej
  • brak poczucia wpływu, sprawczości u uczniów
  • brak zróżnicowania metod i dostosowania ich do potrzeb
  • aktywność nauczyciela przewyższa aktywność uczniów, brak działania uczniów
  • brak wypracowanej jakości pracy na lekcji
  • brak świadomości potrzeby zmiany u nauczycieli, rutyna, opór przeciwko zmianie
  • brak zaangażowania ze strony nauczycieli
  • brak konsekwencji we wprowadzaniu zmiany u nauczycieli
  • brak współpracy ze strony rodziców
  • brak motywacji
 
- Zastanówcie się, jakie braki widziecie w waszej szkole i w związku z tym w jakim obszarze zmianę chcecie wprowadzać - kierowała pracą trenerka. - Aby nie wygasł zapał nauczycieli, powinnam opracować plan wsparcia dla działań grona pedagogicznego, nie tylko plan zmiany - podsumowała jedna z dyrektorek.
 
W grupach dyrektorzy ustalali również kryteria sukcesu dla własnego projektu, starając się odpowiedzieć na pytanie "Po czym poznasz, że przeprowadziłeś projekt z sukcesem?".
 
 Słuchacze podjęli również wątek zmiany od wewnątrz. - Zmiana mentalna ucznia może odbyć się jedynie dzięki zmianie mentalnej nauczycieli - padło z ust dyrektorów. - To nasze myslenie musi się zmienić - wtórowali inni.
 
Anna Żarnowska i Krzysztof Łapacz  Małgorzata Zachajczuk i Alina Mazoń
 
Na "wyjściówkach", które służą dyrektorom do podsumowania wiedzy z zajęć, można było przeczytać:
"Najważniejsze było dla mnie uporządkowanie wiedzy pod kątem wybranej zmiany."
"Uświadomiłam sobie kierunek zmiany w mojej szkole. Zainspirowały mnie podobne problemy koleżanek."
"Do nowych działań zainspirowały mnie rozmowy w parach dotyczące mojego projektu."