Efektywne nauczanie z TC


Co ma wpływ na wzrost efektywności nauczania? Dlaczego planowanie lekcji ma tak duże znaczenie? Jak prowadzić rozwijającą rozmowę coachingową z nauczycielem?  O tym dyskutowali i związane z tymi zagadnieniami umiejętności ćwiczyli trenerzy Szkoły Uczącej Się uczestniczący w dniach 19-20 września 2015 r. w warsztatach „Szczególnie Efektywne Praktyki Nauczania” prowadzonych przez znakomitych specjalistów z Teachers College Uniwersytetu Columbia w Nowym Jorku. Swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami dzielili się z trenerami SUS Tom Corcoran, Kate Mongomery i Elizabeth Hulbert

Planowanie to podstawa

Amerykańscy wykładowcy, proponując nam zadania związane z wymogami poznawczymi na lekcjach języka polskiego i matematyki, zaakcentowali wagę planowania lekcji ze szczególnym uwzględnieniem czterech głównych elementów: otwarcia, praktyk kontrolowanych, zadań o zróżnicowanym poziomie złożoności poznawczej oraz zamknięcia będącego okazją do sprawdzenia, na ile uczniowie zrozumieli to, czego się uczyli – opowiada uczestnicząca w warsztatach trenerka SUS Agnieszka Karlak. I jednocześnie dodaje, co dalej: po planowaniu działamy, analizujemy, co się udało, a co wymaga udoskonalenia i znowu planujemy.

Coaching nauczycielski

Czego zatem potrzebuje nauczyciel, by udoskonalić swój wcześniejszy plan? Czasu i pogłębionej refleksji, najlepiej we współpracy z życzliwym obserwatorem. Tu profesorowie amerykańscy uwypuklili rolę odpowiednio przygotowanego coacha/opiekuna, który w rozmowie poobserwacyjnej na temat lekcji wychodzi od faktów, po czym wspólnie z nauczycielem zastanawia się nad rozwiązaniami mogącymi podnieść efektywność określonych działań. „Taki model ćwiczyliśmy praktycznie, analizując konspekty, nagrania lekcji oraz wymogi poznawcze zadań z polskich podręczników” – mówi Agnieszka Karlak.

Zadania z „wyższych pólek”

Niezależnie od typu taksonomii, czy to Bloom, Webb czy SOLO, chodzi o zróżnicowanie ćwiczeń i wchodzenie na kolejne poziomy umiejętności tak, by rozwijały a nie zanudzały. „Uwierzmy w swoich uczniów, stawiajmy im wyzwania, a zobaczymy, że odpowiednio prowadzeni, inspirowani i motywowani niejednokrotnie nas zaskoczą swą wyobraźnią, kreatywnością lub niebanalnym sposobem rozwiązania problemu" – namawia podbudowana warsztatami Agnieszka Karlak. I dodaje: Nie ma znaczenia, czy pracujemy z polskimi, czy amerykańskimi uczniami, towarzyszymy polskim czy amerykańskim nauczycielom, zawsze chodzi o to samo, by robić to szczególnie efektywnie, w czym z pewnością pomogły opisywane warsztaty.

Projekt, w ramach którego odbyły się warsztaty, dotyczy kształcenia przyszłych nauczycieli. Jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, Teachers College Uniwersytetu Columbia oraz Fundacją Dobra Edukacja.

Refleksje i wrażenia spisane przez Agnieszkę Karlak opracowała Magda Pater

Zachęcamy także do przeczytania materiału „Efektywne nauczanie” zawierającego „złote myśli” spisane po tych warsztatach przez ekspertkę merytoryczną Szkoły Uczącej Się, Danutę Sternę.